Konfliktní situace
- terapeutlerchova
- 17. 4.
- Minut čtení: 4
Bez problémů jsou snad jedině ti, kteří spí v hrobě. Ve skutečnosti nás právě problémy a výzvy činí většími, silnějšími a moudřejšími. Konečným měřítkem člověka není, jak si stojí v dobách jistoty, ale jak si stojí v časech těžkostí a útrap.
Bývá to obvykle právě v nejtěžších obdobích života, kdy jsme nejúžeji spjati se svým pravým já. Všechno, co se nám v životě přihodí, má jen ten význam, jaký tomu přisoudíme. Podle toho, jak si interpretujeme události a zpracováváme zkušenosti svého života, tvoříme vlastní realitu. Naše myšlenky v mnoha směrech formují náš svět. Nikdo nepochybujeme o tom, že jakožto lidské bytosti nemůžeme ovládat všechno, co se nám přihodí – to už je v rukou osudu. Co však můžeme ovlivnit je, jakým způsobem reagujeme na to, co nám život posílá do cesty. Těžké časy podporují náš růst a pomáhají nám zmoudřet. Dobré časy nás naplňují radostí a jsou odměnou za žití v souladu se základními pravidly hry života. Jde
o schopnost brát překážky a změny jako příležitosti k rozvoji, než jako povel pro hledání bezpečí.
Vítězí logické nebo emoční myšlení? Logika je přesná a pomalejší. Emoční myšlení je rychlé, ale nepřesné. Je vývojově starší, souvisí s našimi city a vytvořilo se z toho, co se nejlépe osvědčilo v posledních 5 000 lidských generacích. Z emočního hlediska jsme mnohdy jako lovci mamutů, přestože se z logického hlediska vyvíjíme velmi rychle. V konfliktních situacích býváme stejným primitivem, jako ten s tím kyjem. Tajemstvím úspěchu v mezilidských vztazích je uvědomit si, že každý chce být pochopen.
JESTLIŽE ZVLÁDNU SVŮJ HNĚV, SÁM SEBE, PAK ZVLÁDNU I KOMUNIKACI
Při zpracování konfliktu, obtížné situace mysl a tělo reagují komplexně na základě emocionální paměti a podvědomých procesů. Mysl a tělo reagují komplexně na základě emocionální paměti a podvědomých procesů:
-
Spuštění paměti - mozek okamžitě identifikuje tvář nebo přítomnost osoby a aktivuje vzpomínky spojené s minulou zkušeností.
Emocionální a tělesná odezva - na základě interpretace situace dochází k uvolnění stresových hormonů, jako je adrenalin a kortizol. Můžete cítit zrychlený tep, sevřený žaludek nebo svalové napětí, což jsou typické příznaky aktivace systému "boj nebo útěk".
Racionalizace - racionální část mozku se snaží zpracovat situaci logicky a rozhodnout, jak reagovat.
Ovlivnění chování - pokud byly emoce v minulosti silné, může mysl filtrovat současnou situaci skrze tyto staré zkušenosti, což může vést k přehnané reakci nebo pocitu, že je třeba se „chránit“. Zkušenosti a vyspělost však mohou umožnit zpracovat situaci jinak – například přehodnotit, zda je současný konflikt stále relevantní.
Fyzické uvolnění nebo další napětí - jakmile situace odezní, tělo se postupně vrací do klidového stavu, pokud nedošlo k opětovnému vyvolání konfliktu. 1.V opačném případě může zůstat stres nahromaděný, což ovlivňuje jak fyzickou pohodu, tak dlouhodobý emocionální stav. Celkově se jedná o dynamiku mezi starými zkušenostmi a aktuálním uvědoměním, kdy mysl a tělo spolupracují, aby vás chránily, ale také aby umožnily růst a řešení.

Zmírnění agrese u druhého člověka vyžaduje citlivost, empatii a správný přístup. Věřte, že náklonnost nebo nenávist kreslí spravedlnost k nepoznání.
Deeskalujte situaci - zachovejte klid . Mluvte tiše a pomalu, vyhněte se zvyšování hlasu. Udržujte neutrální postoj. Vyhněte se obviňování, ironii nebo posměchu. Udržujete bezpečný prostor. Nepřibližujte se příliš blízko, abyste nepůsobili hrozivě
Aktivní naslouchání - nechte druhého ventilovat emoce. Poslouchejte bez přerušování. Parafrázujte a potvrďte pocity druhé strany. Například: „Vidím, že tě to opravdu naštvalo.“ Neposuzujte ani nekritizujte
-
Změna zaměření - navrhněte přestávku, zaměřte pozornost na řešení. Například: „Co bychom teď mohli udělat, aby to bylo lepší?“
Buďte přítomní: Ukažte, že jste ochotni řešit situaci.
Zamezte vlivu „diváků“: Pokud je kolem více lidí, zkuste mluvit v soukromí.
Ukažte empatii: „Rozumím, že to pro tebe není snadné.“
Komunikační techniky - používejte „já-výroky“ místo „ty-výroků“: Např. „Já se cítím nepříjemně, když...“ místo „Ty mě vždycky naštveš!“
Zeptejte se otevřeně: „Co tě nejvíc trápí?“
Podporujte vzájemnou důvěru: Budování důvěry zmírňuje konflikty.
Zachovejte klid. Před setkáním si uvědomte, co od situace očekáváte, a rozhodněte se, jak chcete reagovat. Řekněte si například: „Zůstanu klidný a nebudu reagovat impulzivně.“ Toto vnitřní nastavení vás může ukotvit v momentě napětí.
Pracujte s dechem. Soustřeďte se na svůj dech. Pomalu dýchejte do břicha (např. 4 sekundy nádech, 6 sekund výdech), což aktivuje parasympatický nervový systém a pomůže vám udržet klid.
Oddělte emoce od situace. Připomeňte si, že konflikt není osobní útok na vás, ale spíše odraz chování druhého člověka nebo nedorozumění.
Zvolte reakci místo impulsu. Pokud druhá osoba vyvolá nepříjemné emoce, dejte si čas na odpověď. Krátká pauza před reakcí umožní přemýšlet racionálně a zareagovat s klidem, místo abyste reagovali na první impuls.
Vědomě uvolněte tělo. Všímejte si napětí v těle (například sevřené pěsti nebo ztuhlá ramena) a cíleně je uvolňujte. Uvolnění fyzického napětí pomáhá uvolnit i emoční stres.
Použijte asertivní komunikaci: Naučte se vyjadřovat své potřeby a hranice klidně, ale pevně. Místo obviňování zkuste používat věty začínající „Já cítím…“, například: „Cítím se nepříjemně, když se takto mluví.“
Představte si jiný obraz. Vědomí, že každé setkání s tímto člověkem nemusí být dramatické, vám pomůže nezveličovat situaci. Řekněte si, že je to jen jeden moment ve vašem dni, nikoli celý váš život.
Po setkání relaxujte. Pokud vás situace přece jen ovlivní, udělejte něco, co vás uvolní – meditace, procházka, nebo třeba káva s někým, kdo vás podpoří.
Základem je vědomé ovládání sebe sama, což vyžaduje trénink, ale s praxí se klid při takových situacích stává vaší přirozeností.
„PAMATUJME SI, ŽE K TOMU ABY SE ČLOVĚK NEPRAL, MUSÍ BÝT SILNĚJŠÍ,
NEŽ K TOMU, ABY SE PORVAL.“
Smějte se, bavte se, tancujte. Zachovejte si zdravý nadhled. Máte ve svém životě mnoho požehnání. Mějte pohodové dny :-)
Comments